I Kavala mødte vi i lørdags en ortodoks præst, som jeg fik lejlighed til at drøfte lidt liturgi med. Vi blev inviteret til at overvære og opleve tre forskellige liturgier.
Først kom der en ung mor med sit lille barn, der skulle velsignes. De første 40 dage efter en fødsel er det hverken tilladt mor eller barn at forlade hjemmet. I denne 40 dages periode bliver den nye mor omtalt som ”λεχωνα” (lexona), hvilket betyder barselskvinden. Når denne 40 dages periode ophører, skal moderen med barnet gå til kirken for at præsten kan læse 40-dages-velsignelsen over dem, præcis som jomfru Maria gjorde det med Jesusbarnet. Mor og barn er forbudt adgang til kirken indtil 40 dages perioden er ovre.
Liturgien første del fandt sted i ”våbenhuset”, hvor der blev bedt over barnet og moderen, og hvor de begge modtog velsignelsen. Liturgien slutter med, at præsten bærer den nyfødte ind til alteret. Præsten tog barnet i sine arme og løftede det højt op og gik op til alteret og helt indenfor ikonostasen, hvor ellers kun præster må komme. Den nyfødte skulle overgives til Gud og bæres ind i den himmelske verden allerede her inden dåben.
Dernæst fik vi lejlighed til at overvære præstens og kirketjenerens liturgi omkring kirkens klargøring til søndagens gudstjeneste. Det er præsten og kirketjeneren, der med bøn og sang og røgelse klargør kirken til søndagens gudstjeneste.